SEO gids voor webshops 2017 – Krijg vandaag meer sales

Specialist in SEO webshops en ecommerceSEO voor Webshops is op een op een aantal punten anders dan het SEO voor een reguliere website. Hier zijn de do’s en dont’s van SEO voor webshops in 2017.

Het maken van een webshop wordt steeds makkelijker. Iedereen met een beetje verstand van internet kan nu een vooropgezette webshop aanschaffen die ze daarna opvullen.

De groep mensen die het eerste op de hoogte zijn van een nieuwe webshop zijn vaak de vrienden en familieleden van de webshop eigenaar. In het begin wordt er misschien zelfs wat verkocht aan die mensen. Maar na een aantal maanden, als het nieuwtje eraf is, wordt het ineens erg stil.

Het verschil tussen SEO voor een webshop of een reguliere website

Een webshop heeft vaak heel veel pagina’s. Van enkele honderden naar tienduizenden. Dit komt omdat voor iedere categorie, product, kleur, taal, en maat een aparte pagina aangemaakt wordt.

Dit zorgt er vaak voor dat er heel veel dubbele inhoud is. Zoekmachines houden niet zo van dubbele inhoud, omdat ze dan niet goed kunnen bepalen welk resultaat ze moeten tonen.

Voorkom dubbele inhoud

specialist in seo analyseZorg dat je de pagina’s die door het CMS (content management systeem) worden gegenereerd op NOINDEX zet. Dan worden deze niet opgenomen in de zoekresultaten.

Zorg ook dat je bij ieder product een unieke omschrijving hebt, en stel Canonical URL’s in voor dezelfde soort producten. Zodat de zoekmachines weten welke pagina de voorkeur heeft.

Uitgebreide hoofdcategorie pagina’s

De pagina’s die je absoluut wel gevonden wilt laten worden zijn de hoofdcategorieën. Zorg dat je voor deze pagina’s goede zoekwoorden onderzoek doet. Gebruik voldoende tekst en afbeeldingen. Minimaal 300 woorden, en vermeld bij je afbeeldingen goede ALT tags, zodat de afbeeldingen ook gevonden kunnen worden.

Gebruik een beveiligde HTTPS website

Iedere website die iets met online betalingen doet, moet gebruik maken van SSL certificaten waardoor ze een HTTPS website hebben. Het is een essentieel onderdeel voor SEO voor webshops. Wanneer je dit niet doet krijg je minpunten van de zoekmachines en zul je lager in de zoeklijsten staan.

Specialist in SEO lokaal

Heb je ook een fysieke winkel? Lokale SEO

Lokale SEO wordt steeds belangrijker. Google My Business kan je enorm veel klanten opleveren. Dit is vooral handig wanneer je ook een fysieke locatie zoals een winkel hebt. Mensen uit jouw omgeving worden veel sneller een ambassadeur van jouw merk, dan mensen die verder weg wonen.

SEO Social media

Social media om je merk tot leven te brengen, niet als verkoopkanaal

Gebruik je social media vooral om een gevoel over te brengen. Plaats niet dagelijks een product met een bedrag, maar laat vooral een sfeer zien door middel van het in beeld brengen van een werkproces, of beelden van achter de schermen. Het delen van een actie werkt vaak wel goed, maar doe dit niet vaker dan één keer in de maand.

SEO beoordelingen

Vraag om beoordelingen

Beoordelingen worden steeds belangrijker in de wereld van SEO. Vraag aan jou klanten of ze je willen beoordelen. Af en toe een minder goede beoordeling is niet erg, maar zorg dat je behulpzaam en begrijpend reageert. Beantwoord alle beoordelingen, ook de negatieve.

Betaalde advertenties met Google Shopping

Wanneer je een Google Shopping account aanmaakt, en je betaald voor je advertenties, komen er boven de zoekresultaten afbeeldingen te staan. Steeds meer verkopen komen uit Google Shopping.

Wanneer je adverteert met Google, moet je rekening houden met advertentiekosten van ca. 30% van de kosten van je product.

De beste afbeeldingen

Specialist in SEO DoelEen goede webshop valt of staat bij de afbeeldingen. Zorg dat je professionele foto’s hebt. Je kunt dit zelf doen, maar het is veel verstandiger om dit uit te besteden. Wanneer de bezoeker op je pagina komt en direct wegklikt omdat hij het product niet mooi vindt, is dit heel slecht voor je positie in de zoekresultaten.

Laat je webshop optimaliseren door Specialist in SEO

Wij hebben ervaring met het optimaliseren van webshops. Wil je een kennismakingsgesprek? Neem dan contact met ons op.