SEO Betekenis – Waar staat het voor?

SEO betekenis Search Engine OptimalizationSEO staat voor Search Engine Optimalization, en de betekenis in het Nederlands is Zoekmachine Optimalisatie

Iedereen die wel eens op internet zit gebruikt zoekmachines. De bekendste zijn Google en Bing. Wanneer je in een zoekmachine een woordcombinatie of vraag (zoekterm) intikt krijg je een lijst van websites te zien die iets te maken hebben met je ingetoetste woorden.

Wanneer je zelf een website hebt, wil je daar over het algemeen graag bezoekers op hebben. Eén van de belangrijkste manieren om bezoekers naar je website te krijgen is door een goede positie te hebben in de zoeklijsten op verschillende zoektermen.

In de betekenis van SEO staat natuurlijk ook het woord ‘optimalisatie’. Het optimaliseren gaat over een website. Door middel van SEO zorg je ervoor dat een website een betere positie krijgt in de zoekresultaten.

De betekenis van SEO is Search Engine Optimalization, maar hoe werkt dat dan precies?

specialist in seo keyword icoonZoekterm onderzoek – Het uitzoeken welke zoektermen er in jouw branche veel gebruikt worden, en hoeveel concurrentie er per zoekwoord is in de zoekmachines.

Zoektermen toepassen – De zoektermen die wij uit het onderzoek gehaald hebben gaan wij gebruiken op de website. Wij schrijven teksten, of veranderen bestaande teksten, zodat de zoektermen regelmatig in de teksten terug komen.

Specialist in SEO code icoonCode optimalisatie – Een zoekmachine ziet een website niet zoals mensen dat doen. De zoekmachine ziet vooral de code die achter de website zit. Wij zorgen ervoor dat de code duidelijk is opgemaakt, en goed te begrijpen is door de zoekmachines.

Lokale SEO – De zoekmachines worden steeds beter in het tonen van lokale resultaten. Dus wanneer je in Amsterdam zoekt naar de zoekterm ‘supermarkt’, krijg je andere resultaten dan wanneer je dat in Eindhoven doet. Een website kan geoptimaliseerd worden voor lokale zoekresultaten.

SEO Social mediaLinkbuilding – Een belangrijke factor die bepaald hoe hoog je in de zoekresultaten staat, is de hoeveelheid links van goede, betrouwbare, en relevante websites naar jouw pagina toe leiden.

Social Media – Sociale media wordt een steeds belangrijker onderdeel voor zoekmachine optimalisatie. Zoek maar eens naar je eigen naam, dan heb je een grote kans dat jouw LinkedIn, Facebook, of Twitter profiel op de eerste pagina van de zoekresultaten staan.

SEO beoordelingenBeoordelingen – Via Google en Facebook kun je als bedrijf beoordelingen krijgen. Deze beoordelingen beïnvloeden je positie in de zoekresultaten.
Statistieken bekijken – Je kunt zien hoe bezoekers met jouw website omgaan door de statistieken te bekijken. Dit kan bijvoorbeeld met Google Analytics. Hier kun je zien hoe lang een bezoeker op je website zit, en bij welke pagina ze vertrekken. Wanneer bezoekers lang op je website zitten zal dit van positieve invloed zijn op je positie in de zoekresultaten. Wanneer bezoekers direct weer wegklikken zul je zakken in de zoekresultaten.

SEO Zelf doen of aan een specialist over laten?

specialist in seo analytics icoontjeJe weet nu de betekenis van SEO. Wanneer je tijd genoeg hebt, en jezelf graag nieuwe vaardigheden aanleert, dan is het zeker mogelijk om SEO zelf te doen.

Pas wel op met de informatie die je op internet vindt. Zoekmachines veranderen in een heel snel tempo. Informatie over SEO van twee jaar geleden kan al niet meer kloppen, en technieken die twee jaar geleden hielpen, kunnen nu schadelijk voor je website en positie in de zoekresultaten zijn.

Een andere mogelijkheid is om SEO door een specialist te laten uitoefenen. Dan word je ontzorgt, en kun jij verder gaan aan de dingen waar je goed in bent.

Neem contact met ons op voor meer informatie.