Hoger in Google met deze 5 simpele stappen. (2017)

Met deze 5 simpele stappen zorg je ervoor dat je hoger in Google komt.

Dat gebeurt niet binnen één dag. De eerste resultaten zul je ongeveer na drie maanden gaan zien.

Waarschuwing: Dit artikel is geschreven in 2017. Zorg ervoor dat je recente tips gebruikt. Zoekmachine advies die vorig jaar nog goed werkte, kan nu nutteloos of zelfs schadelijk zijn.

Stap 1: Meten is weten

specialist-in-seo statistiekenStel Google Search Console en Google Analytics in op je website.

Met Google Analytics kun je zien waar je bezoekers vandaan komen. Hoe lang ze op je website blijven. Welke pagina’s ze het meeste lezen, en bij welke pagina’s ze snel de website weer verlaten.

Met Google Search Console kun je foutmeldingen over je website zien. Je kunt zien of je website naar behoren werkt. En het belangrijkste, je kunt zien welke zoekwoorden exact gebruikt worden om jouw pagina’s te vinden.

Voor het instellen van Google Search Console en Google Analytics moet je eerst op hun pagina’s een account aanmaken en de website registreren.

Daarna moet je een stukje code kopiëren en plakken in de broncode van je website, of een bestand uploaden naar de server.

Het is gemakkelijker wanneer je een WordPress website hebt. Dan kun je een plugin installeren, en geef je daar de code op.

Stap 2: Inhoud met de juiste zoektermen

specialist in seo keyword icoonWanneer iemand via Google op jouw pagina terecht komt, gebeurt dit via een zoekterm. Dit is de vraag, of het woord wat je invult wanneer je zoekt.

Op sommige zoektermen kun je sneller hoger in Google komen dan anderen. Dit heeft te maken met de hoeveelheid concurrentie die er op een bepaald zoekwoord is.

Om sneller hoger in Google te komen, kun je een lijst met zoekwoorden maken, waar relatief veel naar gezocht wordt, maar die nog weinig concurrentie hebben.

Wanneer je eenmaal een goede stroom van verkeer naar je website hebt, kun je de inhoud gaan schrijven met zoekwoorden die wat meer concurrentie hebben.
Voor het vinden van de juiste zoekwoorden bestaan een aantal gereedschappen op internet.

De site die ik het simpelste vindt, en die een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft is kwfinder.com. Neem hier een maandje een abonnement op, en gebruik het om een goede lijst van zoekwoorden te maken.

Kies per pagina één zoekwoord. Verwerk dit zoekwoord meerdere keren in de tekst en zorg ook dat het zoekwoord voorkomt in je titels.

Als er per ongeluk een keer een ander woord uit de zoekwoordenlijst voorkomt in je tekst is dat geen ramp, maar probeer het is beter om je vooral op één zoekwoord per pagina te concentreren.

Stap 3: Sterke en leesbare inhoud

inhoudAls de bezoeker eenmaal op de pagina is gekomen, is het belangrijk dat je zijn aandacht vasthoud.

Wanneer de bezoeker binnen een aantal seconden de pagina weer verlaat, is dit in Google termen een ‘Bounce’. Google denkt dan dat de bezoeker de pagina niet interessant vond, en dit zorgt er uiteindelijk voor dat je pagina lager in de zoekresultaten komt te staan.

Wil je hoger in Google komen? Zorg er dan voor dat je een geweldige pagina over het onderwerp hebt. Aantrekkelijke titels en duidelijke tekst.

De pagina moet er grafisch ook goed uitzien, en de tekst moet duidelijk leesbaar zijn.

Wanneer een bezoeker een grote lap tekst ziet, is er een grote kans dat hij afhaakt. Zorg voor voldoende witruimte.

Een andere manier om de aandacht van de bezoeker vast te houden en de tekst te doorbreken is het gebruik van titels, quotes, lijstjes, video’s, en afbeeldingen.

Het absolute minimum aantal woorden om gevonden te worden door google is 300 woorden per pagina. Voor je belangrijkste pagina’s zoals je voorpagina raad ik 750 tot 1500 woorden aan.

Pagina’s zoals je contact pagina zijn niet zo belangrijk, dus het is niet erg als hier minder woorden op staan.

Stap 4: De Meta titel en omschrijving

Het is minder ingewikkeld dan het klinkt. Wanneer je in Google zoekt, krijg je een lijstje van resultaten. De blauwe titel met de link van de website wordt de meta titel genoemd. De grijze omschrijving de Meta Description.

Voorbeeld van Meta Titel en Omschrijving

Voorbeeld van Meta Titel en Omschrijving in de zoekresultaten

TitelHet is natuurlijk heel belangrijk dat deze titel en omschrijving aantrekkelijk is. Dit is namelijk de tekst die mensen overhaalt om je pagina te bezoeken.

In de meeste CMS programma’s zoals WordPress, Joomla of Wix, is er een plekje waar je dit in kan stellen.

Voor WordPress raad ik de plugin ‘Yoast SEO’ aan. Met deze plugin kun je de titels en beschrijving invullen, en de plugin geeft aan of deze aan bepaalde vereisten voldoen.

Houd de Meta titel 70 tekens of korter, en de meta omschrijving 156 tekens of korter, anders breekt Google deze af met een ‘…’.

Stap 5: Direct beter gevonden worden in jouw buurt

Specialist in SEO lokaalAan het begin van het artikel vertelde ik dat het altijd even duurt voordat je hoger in Google komt te staan. Het duurt immers een tijdje voordat Google jouw pagina, of veranderingen aan jouw pagina vindt en plaatst.

Maar er is één manier waarop je direct beter gevonden kunt worden. Dit is door gebruik te maken van Google My Business.

Wanneer je op Google zoekt naar een kapper, supermarkt, of timmerman, zul je zien dat er resultaten uit jouw buurt bovenaan komen te staan. Soms staat er zelfs een groot blok boven, of aan de zijkant van de resultaten met een lijst van kappers, supermarkten, of timmermannen uit de buurt.

Dit komt omdat Google gepersonaliseerd is. Google weet waar je vandaan komt, en laat resultaten uit de buurt zien.

Je lokale vindbaarheid kun je stimuleren om een gratis Google My Business account aan te maken. Hier plaats je een omschrijving, contactinformatie, adres, foto’s, en openingstijden.

De volgende keer als er iemand uit de buurt naar jouw branche zoekt, sta jij bovenaan, of in het blok aan de bovenkant/zijkant van de resultaten.

Neem contact op